Sonu Taide is a grassroot level education field-worker. She lives in an urban basti in Bhopal and teaches in an anganwadi centre run by Muskaan, Bhopal. She writes-
“कोर्से के पहले बच्चों को इस तरीके से नहीं समझती थी। पर व्यगोत्स्की और पियाजे की वजह से बच्चों को देखना शुरू किया तो कहीं न कहीं उनकी बाते झलकती हैं।”
(Before the course I did not understand children like this. But because of Vygotsky and Piaget, I started observing children and found their statements reflecting in their behaviour.)
Beena Mishra, a school teacher from (Yash Vidya Mandir) Faizabad, U.P. writes –
“अब मैं अभिप्रेरणा (और उसे बाह्य से आतंरिक बनाना), बच्चे परिवेशीय वातावरण से अंतःक्रिया करके जुड़कर, समझकर कैसे सीखते हैं, प्रतिस्पर्धात्मक और सहयोगात्मक कक्षा का निर्माण कैसे कर सकते हैं, बच्चे की भावना और सीखने में सम्बंध और एक शिक्षक की इसमें क्या भूमिका है - इन बातों को और अच्छी तरह समझ रही हूँ|”
(Now I can understand better issues like motivation (external and how to make it internal), how children learn by interacting with their environment, by connecting, understanding, how we can conduct a competitive and collaborative classroom, the relation between a child’s emotions and learning and what a teacher can do about it.)
Asif, who works with Samavesh as a teacher and coordinates their learning centres in Bhopal writes –
“मुझे लगता है की मैं अब ज़्यादा अपनी कक्षा का सूक्ष्म अवलोकन कर सकता हूँ| साथ ही उनमें पियाजे और व्यगोत्सकी के सिद्धांतों के नज़रिए से देखने के साथ साथ अपना नज़रिया मिलेगा|”
(I feel I can do more of minute observations of my class now. And, along with the point of views of Piaget and Vygotsky, I will find my own point of view too.)